De viezigheid van Singapore

2 oktober 2013

Ik ben nu een paar dagen in Singapore en het is hier helemaal niet zo netjes. Goed, je mag geen kauwgom kauwen op straat. En op het perron van de metro werd ik door een lachende mevrouw aangesproken omdat ik een stoomcakeje stond te eten. Net op tijd, want er kwamen drie agenten aan die me zo een bon van 500 dollar hadden kunnen geven (dan kan je nog beter thee drinken met drie Chinezen, maar dat is een ander verhaal).

Ook zwerfvuil en grafitti heb ik hier nog niet gezien. Ik hoorde dat er een Noor was die had geprobeerd zijn naam op een muur te zetten. Dat kostte hem drie zweepslagen.

mooi P1014979

En toch vind ik het hier helemaal niet zo netjes. Ik ging met Ying en Tao een paar dagen geleden lopen in een natuurreservaat en daar lag modder op de paden. Er buiten heerste de jungle, woester dan je ooit in een Nederlands bos zou zien. Elk moment kon een grommende tijger het pad op springen om je te verslinden. Troepen apen slopen door het woud, handtasjes stropend van onnozele stadsbewoners. Er heersten onbedwingbare krachten in dit bos!

Monkey Itch

We aten bij een eettentje in Klein India. Men eet hier namelijk nooit thuis. Dit heeft twee redenen: men is veel te druk en het eten buiten de deur is erg goedkoop en veel te lekker. Men noemt dat Hawker Food, waarbij je moet denken aan een centrale hal met eetkraampjes er omheen. Soms zit je buiten, half op straat. Soms ook zitten de eetkraampjes verstopt onder een winkelcentrum.

Sharing Food

Zo eten is een beetje vies. Je krijgt er snel vlekken van in je kleren, want van al dat lekkers word je gulzig. Soms krijg je er een pannekoekje bij en dan moet je deppen. Dan houd ik de boel echt niet schoon. Die kraampjes zijn zelf ook niet altijd even netjes, met van die vettige koks die je stuurs aankijken: ik ben hier om te koken, niet om op te ruimen.

Zo zijn er dure auto’s met veel te veel uitlaten, verweerde tekens op de weg, afbladderende verf op gebouwen en blaadjes die van bomen vallen. Al die onverwachte viezigheid maakt Singapore veel leuker dan het steriele imago dat het heeft. Zo zie je maar, vies is heus wel eens lekker.

Groetjes en tot gauw,

Ruud

1. Paps en mams:
    2 oktober 2013
    wat zielig voor je dat het zo vies is het is vast ook heel koud
  2. Lenny:
    2 oktober 2013
    Aaah... Zijn daar wel groezelige, viezige drycleaners? Of mag je langs de kant van een rivier zelf met zeep lopen klooien? ;).
    Fijn dat het fijn is!

Gr. Lenny
  3. Maarten:
    Ha Ruud,

Leuk je "viezige" berichtjes te lezen, ik zie het al je bent er niet "vies" van om er over te schrijven. Ik kon helaas niet meer op je afscheid zijn hier in Nederland, erg jammer! Ik zal je volgen en wens je een hele mooie en inspirerende en ja ook "vieze"reis toe.
  4. Ruud de Jong:
    3 oktober 2013
    Het is hier vreselijk koud! Ik moet elke dag een bloesje aan, anders is het niet om uit te houden!
  5. Cathy:
    3 oktober 2013
    Heej Ruud,

Hoe hou je het vol met al die viezigheid, maare....fijn dat je het fijn hebt. De groetjes aan ying en tao :-)

Groetjes caat