Stad en Land

5 oktober 2013 - Singapore, Singapore

In Singapore kan je stad en land tegelijkertijd afzoeken. Ik moet me daar telkens aan herinneren, dat deze stad een land is. De nationale dit of dat is ook meteen de stads-zus of -zo.

Peranakan Architecture

Er is misschien best wat voor te zeggen, zo’n overgereguleerd land. Als je iets doet dat niet mag, krijg je behoorlijk op je lazer. Als je op een perron eet of drinkt, kost dat 500 dollar. Aan de noodrem trekken wordt bestraft met 50.000 dollar. En aan drugs moet je maar helemaal niet beginnen, want dat kost je je leven. Hierdoor zie je bijna niemand bedelen, zwerft er haast geen vuil over straat rond en wacht iedereen in de metro netjes met instappen tot het uitstappen gedaan is. De vriendelijkheid is er met zweep en portemonnee ingeslagen.

Mooi P1015073

Maandag mocht ik met Ying mee naar Nederlandse les. De les werd gegeven door een Nederlandse leraar, die naar Singapore vertrokken was om de Hollandse chaos te ontvluchten. Hij woonde hier al tien jaar, maar wist precies aan welke bevolkingsgroep de teloorgang van Nederland te danken was. Het was nu Roemenië, wie weet wiens schuld het was toen hij vertrok? En nu gaf hij in een buitenwijk van Singapore les aan jonge Singaporezen. Noem je zoiets een roeping of een fluistering?

Mooi P1015122

Stiekem zou het leuk zijn als iemand hier eens wat stouts zou doen. Alles glimt zo, vooral in het centrum. In het centrum worden de meest waanzinnige projecten uit de grond gestampt om te laten zien hoe rijk en welvarend de stad is (winkelcentra, theaters, musea en zelfs een tweede botanische tuin). Schitterend allemaal. Singapore is misschien niet zo netjes als men denkt, maar dat vieze, plakkerige, zoete laagje dat andere steden zo lekker doet smaken, dat mist soms een beetje.

Mooi P1015043

En toch is Singapore heerlijk. Aan elk systeem zitten voor- en nadelen. Ik denk dat ik me meer thuisvoel bij de relatieve chaos van Europa. Maar die opgelegde vriendelijkheid waarbij geen enkele wanklank tussen bevolkingsgroepen en religies klinkt, is misschien wel zo verstandig. Vooral als vijf miljoen inwoners het moeten doen met een stad op een eiland.

Mooi P1015149

Volgende week zit ik drie dagen in Kuala Lumpur en daarna vlieg ik naar Melbourne. Daar tussendoor blog ik nog een keertje, Tot dan!

Er staan trouwens weer veel nieuwe foto's op de site. De plaatjes bij deze blog zijn een beetje los van het verhaal, maar wel leuk.

Groetjes, Ruud

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Arjan van etten:
    5 oktober 2013
    Hoi,

Lijkt me heel interessant om een land te bezichten dat zo anders is dan Nederland. Doet je denken over hoe wij met elkaar omgaan en dan het misschien soms iets strenger kan.

Ben benieuwd naar je komende verhalen !

En het Ruud-blad is mooi !

Groetjes, Arjan.
  2. Cathy:
    5 oktober 2013
    Hoi Ruud,

Ik geniet met je mee op je mooie reis, via je verhalen en je foto' s. Singapore lijkt me echt geweldig mooi en interessant om een keer te bezoeken. De foto' s van de apen, vond ik erg mooi. Was dat in een dierentuin? Of hebben ze daar ook een soort van apenheul?

Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal en wat je hebt beleefd in kuala lumpur. En natuurlijk je foto's.

Groetjes aan ying en toa en tot je volgende verhaal

Cathy
  3. Marcella:
    7 oktober 2013
    Hoi Ruud,
    Blij te lezen dat het goed met je gaat! Mooie foto's ook!

Groetjes Marcella